چند نکته مهم در رابطه با سئو

بازدید: 1929 بازدید

چند نکته مهم در رابطه با سئو

 

با سلام خدمت دوستان عزیز :

این آموزش برای کسانی که علاقه مند به جوملا هستن و کار می کنند خیلی بیشتر تاثیر دارد و برای دیگر افراد نیز بی تاثیر نیست و نکات کلیدی سئو خیلی خوب و جالبی بیان شده است…..

 

ثبت نقشه سایت

شما علاوه بر قرار دادن نقشه سایت خود در فایل robots.txt می توانید آن ها را در موتورهای جست جو مانند گوگل ثبت نمایید. البته با ثبت نقشه سایت خود این انتظار را نداشته باشید که تمام صفحات شما crawle می شود. اما همانطور که قبلا عرض کردم باز سفارش می کنم که حتما نقشه سایت خود را ایجاد کرده و ثبت نمایید چون با این کار می توانید Crawler ها را برای بررسی صفحات خود راهنمایی نمایید.

 

SEO Spam و طراحان صفحات وب

تا حالا برای شما هم پیش اومده است که در حین جستجو در گوگل به سایت های برخورد کنید که بعد از وارد شدن به این سایت ها، فاقد محتویات مورد نظر هستند. در واقع این جور سایت ها با فریب دادن موتورهای جستجو در صفحات اول موتورهای جستجو یافت می شوند که به جزء ضرر به کاربر هیچ سودی دیگری ندارند. هدف این جور سایت ها ، افزایش ترافیک سایت، افزایش رتبه السکا، افزایش پیچ رنک، خراب کردن دنیای مجازی می باشد که این تعداد این گونه سایت ها در کشور ما متاسفانه سر به فلک می کشد.
بسیاری از فعالیت هایی که برای بهینه سازی سایتها و پایگاههای الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد، مورد علاقه و تایید موتورهای جستجو است زیرا ماهیت این فعالیت ها، بهبود وضع سایت ها برای استفاده و ورود رباتهای موتور جستجو است. اما رده خاصی از بهینه سازی نیز باعنوان بهینه سازی
Black Hatیا روشهای تقلب وجود دارد که با واکنش شدید موتورهای جستجو مواجه می شود. این فعالیت ها می تواند تنوع و انواع زیادی داشته باشه با استفاده از مولفه های مورد توجه موتورهای جستجو تاثیری را بر نحوه رتبه بندی نهایی داشته باشد اما به هیچ عنوان استفاده و نفعی برای کاربر نهایی نداشته و در صورت آگاهی سیستم های جستجو به شدت با آنها مقابله شده و حتی ممکن است به حذف سایت از بانک داده ها منجر شود و ورود مجدد سایت نیز به مجموعه غدقن گردد. نکته مهم در روشهای تقلب این است که حتی ممکن است در یک بازه زمانی موفقیتی در کسب رتبه های بالا بدست آید اما کوتاه و بسیار گذرا خواهد بود.

 


حال از کجا ما بفهمیم عملیاتی که ما در پروسه سئو خود انجام می دهیم درست می باشد یا اشتباه است؟

من پس از مطالعه و تست کردن تا به حال حدود ۳۴مورد که نویسندگان و طراحان صفحات وب در زمینه SEO Spam به کار می برند را بررسی نموده ام. باید خدمت شما عرض کنم که شخصا قادر بر این نیستم که همه ی موارد را خدمت شما عرض کنم به دلایل مختلف که شاید مهمترین آن این باشد که بعضی از این موارد به صورت نجومی رتبه شما را ارتقاع می دهند و حتی بعضی از آن ها توسط موتورهای جستجو هنوز قابل تشخیص نمی باشند ولی به هر حال در دسته ی اسپم ها قرار می گیرند. من در زیر تعدادی از این موارد را که شناخته شده هستند و متاسفانه به صورت رایج در صفحات وب مشاهده می کنیم خدمت شما عرض می نمایم. قبلا از آن اجازه بدهید تجربه ی و دانش خودم را در این زمینه در اختیار شما قرار داده و یک سری نکات را به شما عرض نمایم:
اقداماتی را که شما قبلا تجربه آن را نداشتید و مطمئن نیستید این اقدام درست یا نادرست را انجام ندهید:

تمام اقداماتی را که این نگرانی را برای شما ایجاد می کند که احتمال دارد سایت شما توسط موتورهای جستجو جریمه شود را به هیچ وجه انجام ندهید. این اقدامات می تواند شامل استفاده از متن های مخفی و … باشد.

 


در معرفی وبسایت خود نباید به گونه ای عمل کنید که :

در عمل سایت شما آن گونه نباشد. به سادگی می توان کاری انجام داد که چیزی که بی ارزش است جذاب نمایش داده شود. خیلی از مدیران و فروشندگان ناموفق خیلی اوقات اینگونه عمل می نمایند اما بیاد داشته باشید استفاده از این استراتژی نادرست ممکن نابودی تجارت و همچنین عقب ماندن از رقبای حرفه ای خود می شوید. اتخاذ ساختار نا مناسبی برای لینک های سایت خود و اغراق گویی و دروغ گفتن درباره ی محصولات و خدمات خود در این زمینه از این دسته موارد می باشد. که این عمل علاوه بر اینکه موجب ازدست دادن مشتریان و کاربران شما می شود، موجب بی اعتمادی موتورهای
جستجو به سایت شما نیز می شود.

 


عدم اعتماد به افرادی که به اصطلاح خود را متخصص سئو معرفی کرده و شما را تشویق به استفاده از آیتم های غیر مجاز می کنند:

خیلی افراد معتقدند که اگر SEO Spamاز لحاظ فنی نادرست باشد شما می توانید از آن در راه درست و صحیح استفاده نمایید ولی باید در جواب چنین افرادی اصطلاح معروفی که ما در کارمان داریم را یاد آور شوم که . Spam is spamچیزی که بد و نادرست است از آن نمی توان در یک کار تخصصی و اخلاقی استفاده نمود. حتی اگر شما این کار را انجام داده و در مقطعی هم موفق باشید مطمئنا باشید از دست موتورهای جست جو در امان نخواهید بود.
SEO spamبه نام spamdexingنیز نامیده می شود چون شما به گونه ای از ،SEO spamدر ایندکس شدن صفحات خود در موتورهای جستجو استفاده می نمایید. عمل SEO spamدر شکل ها ی متفاوتی صورت می گیرد. بعضی از این تکنیک ها آشکار و قابل تشخیص و بعضی از آن ها مخفی و غیر قابل تشخیص می باشند.نکته ای که من باید خدمت شما عرض کنم این است که تمام موارد قبلا تست شده و در خیلی از آیتم ها نیز جواب گرفته شده است ولی به این مطلب توجه داشته باشید که ممکن است با استفاده از SEO spamیک نتیجه خوب اولیه بگیرید ولی چیزی که مسلم است با هوشمندتر شدن و همچنین تغییر الگوریتم موتورهای جستجو روز به روز میدان برای ارز اندام SEO spamها تنگ تر شده و ممکن است پس از چند ماه تا چند سال سایتی را که خیلی برای آن زحمت کشیده اید را از دست رفته ببینید و توسط موتورهای جستجو جریمه شوید :


Transparent links:

به آن دسته از لینک ها گفته می شود که در صفحات شما قرار دارد ولی کاربران نمی توانند آن ها را ببینند چون با پس زمینه صفحات شما دارای رنگ یکسانی می باشند.

Hidden links:

این دسته از لینک ها نیز در صفحات شما قرار دارد اما در میان عناصر سایت شما از جمله تصاویر صفحات مخفی شده اند. این لینکها تصاویر را به یک hyperlinkتبدیل نمی کنند ولی موتورهای جستجو آن ها را پیدا کرده و دنبال می نمایند حتی اگر برای کاربران قابل تشخیص نباشد.


Misleading links

لینک های فریب دهنده آن دسته از لینک ها می باشند که به ظاهر شما را به بخشی راهنمایی می نمایند که آن بخش با لینک داده شده به هیچ وجه ارتباطی ندارد.


Keyword stuffing

این مورد شامل به کارگیری کلمات کلیدی به صورت مکرر و پشت سر هم به صورت عمدی در متن ها و متا تگ ها می باشد.


Meta tag stuffing

این مورد هم مثل مورد بالا می باشد یعنی به کارگیری مکرر و پشت سر هم کلمات کلیدی در متا تگ ها می باشد.


Scraper sites

این گونه وب سایت ها از آن دسته از سایت هایی می باشند که صفحات خود را با کپی برداری از دیگر صفحات موجود در وب پر می کنند . موتورهای جست جو به شدت از این گونه سایت ها متنفر می باشند زیرا از دید آن ها اینگونه سایت ها ، سایت های اصل و دارای اعتبار نمی باشند . بعضی از این گونه سایت ها اغلب با استفاده از Phishingیا سایر جرایم اینترنتی به دنبال سرقت اطلاعات شخصی مانند اطلاعات کارت های اعتباری و بانکی کاربران می باشد.


Links in punctuation

همان طور که گفته می شود هکر ها انسان های باهوشی هستند ، من باید خدمت شما عرض نمایم که افرادی هم که Seo spam را به کار می برند افراد خیلی باهوشی هستند چون در بازی ای ، مثل یک بازی شطرنج با موتورهای جستجو رقابت می کنند .و چرا این امر نیازمند هوش بالاست ، به این دلیل که موتورهای جستجو شناخته شده دارای قاعده، اصول و رفتار ثابت و مشخصی نیستند. Links in punctuationیک عمل هوشمندانه است.به قطعه کد زیر توجه کنید:

<a href=link> </a>Include real words here</a>
<a href=link>.</a>


اگر یک طراح سایت باشید با یک نگاه متوجه می شوید که منظور از کد دوم چیست. بله در کد دوم با کلیک بر روی یک نقطه وارد لینک مورد نظر می شوید. حال نکته این کد کجاست؟ با توجه به اینکه ما به یک نقطه لینک داده ایم کاربر توجه ای به این نقطه ندارد که بخواهد بر روی آن نقطه کلیک نماید ولی همین نقطه توسط موتورهای جستجو قابل تشخیص می باشد.

 

Hidden text

این گونه متن ها دارای رنگ یکسانی با رنگ پس زمینه هستند که برای کاربران قابل دیدن و تشخیص نمی باشند. ولی برای موتورهای جستجو قابل تشخیص هستند و همچنین معمولا این گونه متن ها ربطی با آن سایت پیدا نمی کنند و صرفا جهت فریب موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرند.


Duplicate content

مطالب تکراری در وب سایت ، این اقدام فریبکارانه بدین منظور انجام می شوند که به موتورهای جستجو القا گردد که سایت مورد نظر با کلمات کلیدی خود دارای ارتباط زیادی می باشد و سایت خود را به صورت غیر از چیزی که در حال حاضر می باشد نشان دهد. باید خدمت شما عرض کنم که با توجه به اینکه موتورهای جستجو نسبت به این موضوع خیلی حساس می باشند ، افرادی که این کار را انجام می دهند سند نابودی سایت خود را امضا نموده اند.


Link-only pages

به صفحاتی گفته می شود که صرفا شامل لینک تنها می باشند که باید از این گونه صفحات خودداری کنیم. ولی یک استثنا هم در این زمینه وجود دارد و آن هم نقشه سایت می باشد که برای اینکه کاربران بتوانند به سرعت و راحت به مطالب سایت دسترسی پیدا کنند مورد استفاده قرار می گیرید.


Page hijacking

به عملی گفته می شود که با کپی کردن صفحات وبی که مشهور وپربازدید ند و در اینترنت وجود دارند همراه می باشد و برای نمایش دادن سایت خود در موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد . وقتی کاربر لینک شما را در نتایج موتورهای جستجو مشاهده می کند با توجه به اینکه متن و موضوع جذاب و پربازدید می باشد بر روی لینک کلیک کرده و وارد سایت شما می شود ، در حالی که ماهیت سایت شما با مطلب مشهور قرار داده شده در سایت شما تناسب ندارد. در این زمینه باید عرض کنم که اکثر فروشگاه های الکترونیکی) که فروشگاه الکترونیکی نمی باشند( در ایران بدین شکل هستند،بدین صورت  که در کنار فروش محصولات خود از مطالبی که مثلا در میان قشر جوان پرطرفدار است استفاده می نمایند و بدینگونه دست به جذب کاربر و ارتقای سایت خود در نتایج موتورهای جستجو می زنند.

 


آیا ساب دامین برای سئو سایت خوب است یا بداست؟

در پاسخ باید خدمت شما عرض کنم که ساب دامین ها می توانند به سئو سایت کمک نمایند به شرطی که به درستی از آن ها استفاده شود. استفاده درست از ساب دامین ها بدین منظور است که سایت شما با انتظارات کاربران مطابقت داشته باشد و به همان گونه ای باشد که به موتورهای جستجو معرفی شده اند. در واقع ساب دامین ها ارتباط مستقیمی با آدرس اصلی سایت شما دارند و با جایگاه سایت شما در موتورهای جست جو ارتباط مستقیمی دارند. یعنی هم می توانند موجب ارتقا رتبه سایت شما شوند و هم می توانند موجب جریمه شدن سایت شما گردند.


رابطه دامین و هاستینگ ( لینوکس یا ویندوز ) با سئو سایت :

طول عمر دامین تاثیر بسزایی دارد. در این زمینه علت های متفاوتی وجود دارد ولی چیزی که مشخص است که دامین های با طول عمر زیاد این تعهد و اعتبار و اطمینان را به موتورهای جستجو می دهد که مورد بررسی دائمی و دقیق قرار بگیرند و همچنین یکی دیگر از دلایل تاثیرگذاری طول عمر دامین بر سایت شما، سو استفاده هایی است که توسط هکرها صورت می گیرد. معمولا هکرها از دامین هایی برای مقاصد خود استفاده می نمایند که دارای طول عمر کمتر از یکسال می باشند.

 


سعی کنید هنگام انتخاب دامین ، دامینی کوتاه انتخاب نمایید و از انتخاب دامین طولانی به غیر از در حالت ضروری و خاص بپرهیزید. چون دامین کوتاه و ساده در ذهن کاربر خواهد ماند ولی دامین طولانی بدین صورت نیست.

ما دونوع هاست اصلی و شناخته شده داریم، Linuxو . Microsoft Windows که شما با توجه به هزینه ای که خواهید نمود و همچنین تکنولوژی هایی که در طراحی سایت خود به کار می برید می توانید یکی از آن ها را انتخاب نمایید. معمولا سرورهای لینوکس نسبت به سرورهای ویندوز ارزانتر خدمات می دهند در ضمن خدماتی هم که ارائه می دهند دارای امکاناتی زیادی از لحاظ اکانت زیردامنه – ایمیل – اکانت FTPو … هستند. سرورهای لینوکس بنا به ویژگی های سیستم عامل حاکم بر آنان دارای ثبات و امنیت بیشتری نسبت به سرورهای ویندوز هستند و کمتر در معرض تهدید قرار می گیرند. چون اکثر سرورها از سخت افزارهایی در یک سطح استفاده می کنند سرعت آنها چندان با یکدیگر تفاوتی ندارند ولی برخی از کاربران خدمات میزبانی معتقدند که سرورهای لینوکس سریعتر از سرورهای ویندوز به بازدید کنندگان سرویس ارائه می دهند. سرورهای ویندوز بیشتر از سرورهای لینوکس از نرم افزار های برنامه نویسی و ایجاد بانک های اطلاعاتی پشتیبانی می کنند؛ ولی این پشتیبانی مخصوصا در مورد PHPبه دلیل ناقص بودن و امنیت پایین؛ کاربرد محدود دارد. به گونه ای که توصیه میشود از هاستینگ ویندوز برای سایت های طراحی شده با php/mysql نباید استفاده نمود.

و اما نکته که شما باید به آن خیلی توجه کنید این است که پلتفرم ویندوز و لینوکس در زمینه سئو یک تفاوت خیلی مهم دارند. و آن هم این است که نام فایل های ویندوز حساس به بزرگی و کوچکی حروف نیستند و این در حالی است که نام فایل های لینوکس نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس هستند. اجازه بدید یک مثال برای شما بزنم :

شما در یک سیستم ویندوز نمی توانید دو فایل a.htmlو A.html را در یک دایرکتوری یا فلدر قرار داده و داشته باشید.

این در حالی است که شما می توانید در سیستم لینوکس فایل های a.html, A.html, a.Htmlو a.HTMLدر یک فلدر قرار دهید و هر کدام از این فایل ها یک فایل جداگانه محسوب شود.

البته اختلاف زیادی برای انتخاب هاست بهتر برای سئو وجود دارد ولی مسئله ای که اکثرا با آن موافق هستند و به ویژه در سایت های جوملایی باید به کار گرفته شود هاست لینوکس می باشد.

 

 

در ادامه با ما باشید……