چند نکته مهم در رابطه با سئو (مرحله ۱ )

بازدید: 3760 بازدید

چند نکته مهم در رابطه با سئو

 

با سلام خدمت دوستان عزیز :

این آموزش برای کسانی که علاقه مند به جوملا هستن و کار می کنند خیلی بیشتر تاثیر دارد و برای دیگر افراد نیز بی تاثیر نیست و نکات کلیدی سئو خیلی خوب و جالبی بیان شده است…..

در انتخاب کلمات کلیدی حتما به نکات زیر توجه داشته باشید :

  • قبل از انتخاب کلمات کلیدی چند دقیقه فکر کنید و خود را به جای کاربر هدف قرار دهید به گونه ای که اگر شما به جای او باشید و قرار باشد در موتورهای جست جو واژه ای جستجو کنید چه وژه ای جست جو می کنید.
  • کلمات کلیدی شما به گونه ای انتخاب شوند که شامل نام برند،محصولات،خدمات و اطلاعات شما باشند.
  • با توجه به اینکه اکثر موتورهای جستجو حساس به حروف بزرگ نیستند نیازی به استفاده از حروف بزرگ در واژه های خود نیستید.
  • نباید در کلمات کلیدی از کلماتی استفاده نمایید که دارای املای یکسان ولی معانی متفاوت هستند زیرا ممکن است کاربر با یکی از این واژه ها وارد سایت شما شده ولی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا نکند. موتورهای جست جو بعضی اوقات نتایجی را به شما نمایش می دهند که مربوط به واژه ی جستجو شده توسط شما می باشد که استفاده از این واژه های مرتبط می تواند به عنوان کلمه کلیدی مناسب شناخته شود.

هنگام نصب جوملا نباید اطلاعاتنمونه آن را بر روی سایت خود نصب نمایید:

یکی از مهم ترین دلایلی که توصیه می شود که اکیدا اطلاعات نمونه را نصب نکنید این است که اگر این اطلاعات در پایگاه داده موتورهای جست جو مانند گوگل ایندکس شوند از دو جنبه سئو سایت شما با مشکل روبه رو می شود و هم در رتبه و هم پیج رنک شما تاثیر می گذارد. اول اینکه موتورهای جستجو اطلاعاتی از سایت شما را ثبت نموده اند که هیچ ارتباطی با ماهیت و موضوع سایت شما ندارد و دلیل دوم که مهمتر نیز می باشد این است که پس از حذف این اطلاعات نمونه از سایت خود آدرس ها و لینک هایی را که در موتورهای جستجو ثبت شده اند از بین برده اید که این امر خود بر روی سئو سایت به
ویژه میزان اعتمادی که موتورهای جستجو باید نسبت به سایت شما پیدا کنند تاثیر به شدت منفی دارد. پس توصیه می شود که از نصب اطلاعات نمونه خودداری نمایید.

 

غیر فعال کردن لینک مربوط به pdf ها :

زمانی که که ما سایت جوملایی را بررسی می کنیم گاهی اوقات متوجه می شویم که لینک های حاوی فایل های pdf در رتبه بالاتری نسبت به صفحات اصلی شما در موتورهای جست جو قرار دارند. حال اشکال این اتفاق کجاست؟ کاربران قادر نیستند که به صورت مستقیم از طریق فایل های pdf وارد سایت شما شده و از تمام اطلاعات و خدمات سایت شما استفاده نمایند. پس شما می توانید در قسم مدیریت مطالب خود لینک مربوط به pdf ها را غیر فعال نمایید.

 

قفل کردن آدرس سایت بر روی www :

قبلا در برخی از انجمن ها مطلبی را در این زمینه مطالعه کردم که جا دارد از تهیه کنندگان آن تشکر کنم. من در این قسمت سعی می کنم آن مطلب را کامل نمایم. بعضی ها فکر می کنند که داشتن و نداشتن www موجب ایجاد دو آدرس برای موتورهای جستجو می شود این در حالی است که اگر یک سایت جوملایی داشته باشید و از پروتکل https نیز صرف نظر کنیم حداقل دارای ۴ آدرس به شرح زیر است:

شکل معمول و استانداردی که توصیه می شود از آن برای معرفی آدرس صفحه اصلی سایت خود استفاده نماییم به صورت:

می باشد. اهمیت این موضوع در این است که اگر صفحه ی اول شما چهار آدرس متفاوت داشته باشد خیلی از پارامترهای مهم مثل میزان بازدید سایت شما و همچنین لینک هایی که به سایت شما داده می شود روی این چهار آدرس تقسیم می شود که اصلا برای سئو شما مناسب نیست. و برای این منظور بایستی قطعه کد زیر را به فایل .htaccess خود اضافه نمایید:

RewriteEngine On

# index.php redirect
RewriteCond %{THE_REQUEST} ^[A-Z]{3,9}\ /index\.php\ HTTP/
RewriteRule ^index\.php$
[R=301,L]
# Redirect non-www to www version
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^
yoursite\.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$
[R=301,L]

البته این موضوع به این سادگی هم که به نظر می رسد نیست. اگر شما سایت جوملایی داشته باشید از طریق آدرس زیر نیز می توانید به صفحه اصلی خود دسترسی داشته باشید:

www.yoursite.com/component/content/frontpage

اگر با این آدرس به سایت خودتان وارد شوید به فاجعه بودن آن برای کاربران پی خواهید برد.
جالبه بدانید که این آدرس جز اولین آدرس هایی است که از سایت شما در موتورهای جستجو ایندکس می شود. برای حل این مشکل و مشکلات شبیه به این موضوع می توانید از دستور زیر استفاده نمایید:

Redirect 301 / component/content/frontpage

فعال کردن cache :

سایت هایی با حجم کم و سرعت بالا هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجویی مانند گوگل فوق العاده حائز اهمیت می باشد و این امکان را هم به کاربران و هم به موتورهای جست جو می دهد که بهتر و مفیدتر با سایت شما ارتباط بر قرار نمایند. برای این منظور می توانید در قسمت تنظیمات عمومی سایت خود cache را فعال نمود ولی قابل خواندن و نوشتن بودن فایل cache خود را نیز به یاد داشته باشید.

 

 

Spiderها و robotها و crawlerها و سایت های جوملایی :

شاید شما قبلا اطلاعاتی در زمینه Spiderها و robotها و crawlerها داشته باشید و بدانید که آن ها به گونه ای برنامه نویسی می شوند که عمل crawlکردن محتویات سایت شما را مثل متن ها و لینک ها را انجام دهند و آن ها را در دیتابیس موتورهای جستجو قرار داده و با توجه به الگوریتم موتورهای جست جو سایت شما را رتبه بندی نمایند. جالبه بدانید که crawler ها وقتی برای اولین بار وارد سایت شما می شوند به اولین چیزی که توجه می کنند لینک های شما در صفحه هایتان می باشد. سپس متن های شما را می خوانند و لینک هایی که قبلا بررسی نموده اند دریافت می کنند.
این که دقیقا گفته شود که یک
crawler چگونه اطلاعات یک سایت را مرور می کند کمی دشوار تر از اینه که من توضیح دادم. Crawler یک درخواست ارسال می کند به یک سروری که از سایت شما میزبانی می کند و نحوه دریافت این درخواست تقریبا مثل حالتی که مرورگرها صفحاتی را که شما می خواهید ببینید پیگیری می کنند.

 


Crawler می توانند در هر زمانی صفحات سایت شما را مورد بررسی قرار دهند. همین موضوع به ویژه در سایت های پربازدید ایجاد مشکل می کند که مهمترین آن این است که سرعت لود سایت را پایین می آورد و موجب از دست دادن ترافیک شما در اوج ترافیک سایتتان می شود. و حتی ممکن است در ساعاتی که سایت شما دارای بازدید زیادی است Crawler سایت شما را ترک کند. هنگام برنامه نویسی و طراحی یک سایت باید به این نکته توجه داشت که دیر لود شدن سایت امکان جریمه شدن سایت ما توسط Crawler ها به وجود می آورد . اما برای این موضوع راه حلی هم وجود دارد و آن این است که کاری انجام دهیم که Crawlerدر سایت خود نگهداریم. من به طور خلاصه به شما خواهم گفت چه کاری انجام دهید که Crawler مجددا به سایت شما راهنمایی شوند ولی اگر تجربه من را می خواهید در صورتی که لزومی ندارد که سایتی سنگین جهت لود شدن داشته باشید بهتر است این کار را انجام ندهید و اگر غیر از این باشد راه حل مناسب را انتخاب نمایید. ولی قبل از اینکه وارد این بحث شوم به شما یک سری از مواردی را خواهم گفت که نباید اجازه دهید توسط Crawler ایندکس شوند و حتی از آنها در طراحی سایت خود استفاده نمایید:

هنگامی که در حال ایجاد و ویرایش یک صفحه هستید مطمئن شوید که آن صفحه جزو صفحاتی نیست که توسط Crawler مورد بررسی می باشد و از این قضیه نیز نگران نباشید زیرا پس از آماده شدن صفحات شما توسط Crawler مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این گونه از صفحات که حاوی لینک های زیادی هستند(ه استثنا نقشه سایت) برای Crawler ها مشکوک محسوب می شوند و حتی لازم است که این نکته را خدمت شما عرض کنم که ما این گونه از سایت ها را در زمره سایت های سپم قرار می دهیم حتی اگر موتورهای جستجو این موضوع را تشخیص ندهند. برای حل این مشکل می توان از توضیحات و متن به جای بکاربردن لینک های زیاد به تنهایی استفاده نماییم.

محتویات قدیمی سایت شما مانند آرشیو وبلاگ شما ضرورتا آسیبی به رنک شما در موتورهای جستجو وارد نمی کند ولی نبود آن ها موجب ارتقای رنک شما خواهد شد. موضوع آزاردهنده ای که در رابطه با آرشیو ها با آن رو به رو هستیم تعداد دفعاتی است که این محتویات بر روی سایت شما آشکار و لود می شوند. و همچنین ممکن است این اشتباه برای Crawler ها پیش آید که شما از محتویات یکسان چندین بار در سایت خود استفاده نموده اید که این خود مصداق سپم برای سئو می باشد. پس بهتره که ریسک نکرده و آرشیو خود را محدود کرده و مطمئن شویم که محتویاتی که گذشته به کار برده اید مجددا به کار نبرید.

بهتر این است که اطلاعات شخصی را بر روی وب منتشر نکنیم ولی اگر به هر دلیلی مجبور هستید این کار را انجام دهید امکان دسترسی Crawlerرا به آن ها ببندید. دلایل زیادی وجود دارد که نباید اجازه دهید در بعضی از مواقع Crawler ها صفحات شما را ایندکس نمایند و مواردی که من عرض نمودم تعدادی از رایج ترین این موارد بود.

 

 

در ادامه با ما باشید……